Informace o legislativních jednáních a předpoklad dalšího postupu

Vážení členové,

blíží se období dovolených a také vládních a parlamentních prázdnin, rekapitulace postupu dosavadních jednání je asi na místě.

Postupně jsme opustili platformu velké pracovní skupiny MPSV ČR, která jednala s přestávkami cca od června 2014 s tím, že pro hlubší reformu základů systému podpory zaměstnávání OZP není v tomto období prostor a politická vůle. Přesto se v podobě nelegislativních opatření, metodik a výkladů podařilo nastartovat některé změny, týkající se posuzování OZP (invalidity a OZZ), určitého propojení sociálních služeb a pracovní rehabilitace, je připraven pro rok 2017 velký projekt posílení specialistů ÚP ČR, MPSV se intenzivně zabývá růstem počtu uchazečů se statutem OZZ. Některé procesy, které jsme svými návrhy iniciovali, mají trvalý charakter a pokračují. Nelze však mluvit o reformě – ta vyžaduje podstatné změny motivace obou stran trhu práce, propojení fází rehabilitace, oddělení zaměstnání od sociálně pracovní terapie, zjednodušení a posílení podpory na volném pracovním trhu a další podmínky. 

V samotné oblasti nástrojů podpory ZZP50%+ však výsledky jsou, ač stále v podobě návrhů, které teprve čeká legislativní proces. Aktuálně již existuje shoda na dvou novelách zákona o zaměstnanosti:

  1. Novela obsahující mimo změn v oblasti agentur práce také změnu § 81 týkající se zavedení elektronické evidence NP, v současné době se jí zabývá Vláda, v srpnu by měla být předána sněmovně. Existují dvě navzájem související rizika: komplikace ve druhé části novely (agentury, kauce, zpřísnění podmínek) mohou zpomalit nebo zacyklit jednání sněmovny, v tom případě by nemusela nabýt účinnosti k 1. lednu 2017, což by přínos systému evidence velmi zkomplikovalo. Pokud se jedná o navržený násobek (roční limit NP), existuje shoda na jeho snížení – MPSV navrhuje 21-násobek, náš návrh je 28-násobek, s ev. dalším snížením po roce (obáváme se necitlivého dopadu zejména na menší ZZP, jichž je okolo 65 % celkového počtu). Čekají nás ještě jednání o technické stránce systému, kterou zatím považujeme za nedořešenou a neodzkoušenou.
  2. Další novela, která má být do konce června předložena do vnitřního připomínkového řízení MPSV ČR, poté v červenci – srpnu do vnějšího a do Vlády. Je již shoda na obsahu § 78 a 78a), které by měly změnit systém CHPM na uznání ZZP50%+, přesunout část administrativy ze čtvrtletních žádostí do ročního cyklu „výročních zpráv“, odstranit peripetie s Policií ČR a bezdlužnostmi. Změnit by se měla i struktura příspěvku – reagovat na velmi rozdílnou strukturu oprávněných nákladů (mzdových i nemzdových), i zde snížit administrativu.  Zvýšení příspěvku v roce 2016 společně s dosavadní obchodní konjunkturou vytvořilo určitý finanční polštář pro absorbování dalšího zvýšení minimálních mezd a tarifů v roce 2017. Určitě však nebude dostačovat, zejména u části ZZP v méně lukrativních oblastech podnikání.

Zatím existuje dohoda na předložení novely s hodnotami příspěvku ve stávající výši, předpokládáme však, že bude nutno dosáhnout dalšího částečného zvýšení – to bude věc jednání v tripartitě, s vládou i ve sněmovně. Zatím nelze odhadnout celkové čerpání § 78 v roce 2016, ani konečnou částku, na kterou vzroste minimální mzda 2017.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..