Asistence jako „nepřímá“ pomoc v praxi

Máme zaměstnance pana S., který má jedinou nepřednostní exekuci ve výši asi 30 tis. Přijde příkaz k exekuci a účetní začne strhávat ze mzdy částku danou výpočtem cca 2 200 Kč. Proběhnou tři splátky, a následně je přesto zaměstnanci zablokován účet. Účet, na který mu chodí jediný příjem = mzda od zaměstnavatele, protože je pouze osoba zdravotně znevýhodněná a invalidní důchod nepobírá. Pan S. je zoufalý. Volá mistrové, volá účetní, se kterými to řeší. Neví, co má dělat – je bez peněz (poslední mzda je blokovaná na účtu) a potřebuje zaplatit nájem. Neumí jednat s exekutorem, neumí jednat s bankou.

Účetní volá exekutorovi. Vysvětluje situaci. Paní na druhé straně telefonu je neoblomná, prý se s nimi pan S. nespojil a nedohodnul se. Jenže pan S. ani neví, že by se měl s někým spojovat, když mu přišel příkaz na strhávání exekuce ze mzdy a provádí se tak jak má. Dále paní vysvětluje, že jakmile exekutor zjistí majetky a účty s financemi, tak mohou zablokovat účet, a tedy toho využili. Vysvětlování účetní, že pan S. nemá jiný příjem a oni (exekutoři) ho nechali bez prostředků, i přesto že splátky ze mzdy jim chodí, je házením hrachu na zeď. Zbytečné je i to, když účetní dodá, že pan S. bude nyní dostávat mzdu v hotovosti, aby měl na živobytí a na splácení exekuce se bude zasílat jen měsíční srážka. Ze zablokovaného účtu se žádných dalších peněz exekutor nedočká. Hlas v telefonu si stále trvá na svém. Ani dodatek, že jsme se jako zaměstnavatel ještě s takovým jednáním nesetkali. Že nikdo z našich dalších zaměstnanců, i když mají mnohem větší počet a vyšší exekuce, nemá účet zablokován. Následně je v telefonu ticho. Bez rozloučení, uprostřed hovoru položila paní z exekutorské kanceláře telefon.

A jak na tom bude pan S. a my jako jeho zaměstnavatel? Samozřejmě začneme vyplácet mzdu v hotovosti. Ovšem kolik případů přibyde, když má exekuce tolik dalších zaměstnanců? Přitom 80 % bezhotovostních výplat mezd je podmínkou poskytování příspěvků všem našim zaměstnancům! Samozřejmě, existuje možnost zasílání mzdy složenkou. Takže budeme vypisovat xx složenek, běhat na poštu a platit za tuto službu, protože exekutor je zřejmě pánem tvorstva!

To je čerstvý příklad, který musíme s naším zaměstnancem řešit, protože sám neví a neporadí si. Má zdravotní handicap. Když máte 100 zaměstnanců, řešení problémů a čas nad nimi strávený se násobí. Můžeme nad tím mávnout rukou a nechat pana S., ať si poradí, jak chce (půjde si půjčit a dostane se do kolečka dluhů nebo dostane výpověď z nájmu a ze zoufalství se opije a nepřijde do práce?!) anebo se jako zaměstnavatel na chráněném trhu práce o něj postaráme a pomůžeme mu s jednáním s úřady. Dle ministerstva je to „nepřímá“ pomoc… tedy podpora, kterou má zaměstnavatel na chráněném trhu práce dělat z dobré vůle, zadarmo, z dobrého pocitu ve svém volném čase.

Ida Juřicová

1 odpověď
  1. Štěpánka Tomaštíková says:

    Myslím, že téměř každý zaměstnavatel OZP přesně ví, co máte na mysli a určitě se s podobnými případy setkává opakovaně. Ovšem, kdo nechce pochopit, nepochopí, bohužel. 🙁
    .

    Odpovědět

Napište odpověď

Chcete se připojit k diskuzi?
Přidejte komentář!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.