Informace z jednání tripartity
Předsednictvo tripartity za přítomnosti premiéra Sobotky a ministryně Marksové projednalo dne 12. ledna mimo jiné i návrh KZPS ČR (zpracovaný AZZP ČR a SČMVD), který zdůrazňuje priority v oblasti podpory zaměstnávání OZP: urychlení prací a důraz na právní úpravu koordinace rehabilitace OZP a komplexní řešení systému podpory zaměstnávání OZP.
Uvádíme celý text návrhu.
“Návrh pro předsednictvo RHSD – strategické cíle 2015 v oblasti rehabilitace a zaměstnanosti OZP
Koordinace rehabilitace
Dlouhodobý problém, hlavní překážkou je kompetenční „přidělení“ role koordinátora. Organizační struktura MPSV a negativní zkušenosti z předchozích iniciativ (1998, 2006, 2012) vedou k odmítání ze strany MPSV, z logiky věci mu patří (invalidní důchody, sociální rehabilitace a návrat do zaměstnání).
Nové vedení sekce 2 MPSV odložilo věcný záměr právní úpravy koordinace rehabilitace zpracovaný v roce 2012 skupinou náměstka Kafky, zřejmě nikdo nepokračuje. Ukončeny projekty RAP (2008) a PREGNET (2014), z nichž vyšla řada metodik k pracovní rehabilitaci včetně pilotního ověření a vzniku vybavených „ergodiagnostických center“ ve 12 krajích (neukotvena organizačně ani finančně).
V koordinaci rehabilitace je klíč k efektivnímu řešení integrace OZP (zastavení růstu invalidit, výdajů na příspěvky a dávky, k praktické pomoci nejen osobám, ale i zaměstnavatelům…)
Jsme jednou z posledních zemí, která nemá specializovanou organizaci ani podpůrnou strukturu (fond, příspěvkovou organizaci nebo síť jako součást státních služeb).
Komplexní změna systému podpory zaměstnávání OZP na volném i na podporovaném („chráněném“) trhu práce
Z provedených analýz v letech 2011-12 i z doporučení expertů a zkušeností s Drábkovou reformou v roce 2012 jednoznačně vyplývá, že kromě koordinace rehabilitace je nutná zásadnější změna systému podpory – obsažená v části III zákona o zaměstnanosti.
Změna musí být založena na pozitivní motivaci OZP i zaměstnavatelů a na konstruktivní spolupráci institucí, aktivních OZP a také zaměstnavatelů. KZPS (SČMVD a AZZP ČR) předložily již v roce 2014 iniciativní návrhy, o kterých probíhá od května 2014 diskuse s MPSV ČR, avšak jednání zjevně nemá nutnou prioritu, zastavilo se na dílčích technických opatřeních, komplexní řešení ustoupilo do pozadí.
Součástí musí být nejen změna postojů, vnímání zaměstnavatele jako rovnocenného klienta služeb zaměstnanosti, ale i praktická pomoc a podpora vstřícných zaměstnavatelů. Zásadní roli musí hrát monitoring aplikace nástrojů podpory – nejen výdajů, ale i struktury a chování příjemců – zaměstnavatelů. Na volném trhu je nutno posílit motivaci vstřícných zaměstnavatelů, na podporovaném trhu (více než 50% OZP) je nutno diferencovat strukturu podpory podle typů zaměstnavatelů. Dnes není rozdíl mezi podporou NNO (de facto sociálně pracovní terapie) a mezi podporou vyspělých podnikatelů (často v technicky nebo organizačně a kvalifikačně náročných oborech podnikání). Sociální služby, nástroje pracovní rehabilitace, „chráněný“ trh práce i volný trh práce se na rozdíl od současného stavu pro OZP musejí stát prostupným a navzájem propojeným prostředím.
Obě iniciativy se nakonec podařilo prosadit do návrhu nového „Národního programu integrace OZP“ na rok 2015-20, který projedná Vládní výbor pro OZP. Požadujeme, aby se tyto úkoly a cíle staly prioritou MPSV pro rok 2015, neboť vyžadují poměrně značný prostor k dopracování a projednání, přičemž prostor pro úspěšné schválení je maximálně do konce roku 2016.
12.1.2015; KZPS ČR, SČMVD, AZZP ČR – Ing. Karel Rychtář
Napište odpověď
Chcete se připojit k diskuzi?Přidejte komentář!