Kometář k navýšení příspěvku podle § 78

Chtěl bych hlouběji rozebrat “zvýšení příspěvku o max. 2 000,- Kč”, o kterém se píše v nedávno publikovaném článku. Toto zvýšení se nedotkne zaměstnanců s nízkým pracvním potenciálem, protože novelou sice růstala výše příspěvku zachována, avšak došlo ke spoluúčasti 25 %. Od nového roku navíc budou zrušeny doplatky do minimální mzdy, které dále nepřímo sníží hodnotu příspěvku pro tuto skupinu zaměstnanců.

Zvýšení příspěvku lze však podle § 78 odst. 3 použít pro nově zřízené CHPM až po 12 měsících po vymezení nebo obsazení CHPM a nikoliv již v okamžiku vymezení. Lze sice požádat o příspěvek na zřízení CHPM, který by mohl kompenzovat 12 měsíční odklad, avšak ne vždy to bude možné. A to především v takové situaci, kdy pracovní místo bylo vytvořeno v minulosti, ale v době transformace při podání žádosti o vymezení podle novely nebylo obsazeno a nebylo tak zahrnuto do dohody o vymezení.

Změna pravidel tedy skrytě přináší u některé skupiny ZZP reálné snížení příspěvku, ke kterému je nutné připočíst i vyloučení některých dříve uznatelných nákladů, např. podle § 78 odst. 2 písm. d).

Všech ZZP se tedy dotkne zvýšení administrativní náročnosti na zpracování žádosti o příspěvek i nová administrace spojená s žádostí o navýšení příspěvku.

V kontextu naznačených předpokládaných úspor uvedených v článku by bylo dobré, kdy AZZP znovu otevřela některé okruhy podpor, které doposud stály stranou, a to především programu na obnovu hmotného majetku ZZP, který má dokonce podporu v zákoně, avšak v praxi není vůbec uplatňován. V současné složité ekonomické situaci by taková podpora mohla pomoci ZZP snáze odolávat stále se zvyšujícímu tlaku na trhu. Dále by bylo vhodné aktivně hledat nové účinné formy podpory, které by právě kompenzovaly sníženou reálnou efektivitu příspěvku podle § 78.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..