Agenda zvýhodnění veřejných zakázek mění působiště
Novela zákona o veřejném zadávání v roce 2016 zrušila cenové zvýhodnění veřejných zakázek pro zaměstnavatele OZP, avšak několik postupných novel zákona o veřejném zadávání (136/2016Sb.) umožňuje veřejným zadavatelům využít postupy založené na společensky odpovědném přístupu. Je založeno zejména na možnosti vyhradit určité veřejné zakázky pro specifický okruh uchazečů a/nebo doplnit obvyklá cenová kritéria dalšími podmínkami založenými na společenském nebo sociálním přínosu dané zakázky.
O tom, jak je tato možnost využívána v současné praxi, si nemůžeme lhát, ale v zahraničí je to účinný způsob a věříme, že i naše veřejná správa postupně využije tyto možnosti, jak velmi účinně podporovat ZZP a sociální podniky v praxi.
Iniciativu na podporu společensky odpovědného zadávání prokázalo MPSV ČR formou projektu www.sovz.cz ,tento projekt v současné době končí a agenda přechází do působnosti MMR ČR, kam podle našeho názoru od počátku patřila. Přechodem správných lidí do nového útvaru a celé databáze kontaktů na MMR ČR je dána záruka, že podpora tohoto perspektivního nástroje podpory bude i v jeho působnosti pokračovat.
Více na www.sovz.cz a www.institut.sovz.cz
Karel Rychtář
Hezký den všem,
já se pohybuji v oblasti velkých i malých veřejných zakázek v podstatě od zrodu zákona ZoVZ a mám potřebu se tady podělit o svůj názor na zvýhodňování VZ pro zaměstnavatele OZP. Jedná se o “umělou regulaci”, která je ve finále vždycky negativní a tak tomu je i v tomto případě. Vznikají následně různí formální zaměstnavatelé OZP (vyčlenění z velkých firem) nebo se VZ protahují přes zaměstnavatele OZP za provizi (pokud zaměstnavatel OZP je schopen splnit všechna přímá kriteria VZ). Ve výsledku zakázku stejně realizuje běžná firma, která díky OZP pouze získala výhodu v soutěži. To celé vrhá špatné světlo na zaměstnavatele OZP jako celek a žádnou zásadní výhodu jim to nepřenáší. Je možné že MMR příjde s jiným typem regulace, ale je prakticky nemožné vymyslet nějaký skutečný správný a účinný mechanismus. To platí v principu o celém zákoně o veřejných zakázkách. Čím více formálních podmínek a regulací se v něm objevuje, tím více je zneužíván, i když je to hůře odhalitelné. Formální podmínky se vždy dají nějak splnit-obejít, v tom jsme v Česku velmi zkušení. A splnění formálních podmínek pak funguje jako alibi jak na straně uchazeče o VZ, tak ale, a to zejména (!), na straně zadavatele a ÚHOSu, protože ti mohou konstatovat, že všechna kriteria dle zákona, která je velmi podrobný, byla splněna a tím je celá zakázka lege artis a nemůžou být popotahováni za chyby ve VZ. Všichni zašvěcení ale moc dobře vědí, že to tak v porádku úplněnení a hrají stejnou hru. To asi není nic co bychom v AZZP mohli nebo chtěli změnit. Ale nejspíš nechceme, aby byl statut zaměstnavatele OZP používán jako jeden z nástrojů pro obcházení rovné soutěže. Navrhuji, abychom lobovali za zrušení takového zvýhodňování a bojovali za přímou podporu zaměstnavatelů. Hezké dny přeje SB 🙂