Web NP – koncepce katalogu

Katalog byl navržen tak, aby návštěvník (potenciální obchodní partner) rychle a intuitivně nalezl výrobek, zboží nebo službu, kterou může nakoupit v režimu NP. Návrh ovládání a funkce katalogu proto reagují na potřebu návštěvníka snadno najít něco, co může nakoupit nebo využít tak, aby splnil zákonný povinný podíl. Katalog proto zviditelňuje především to, co je obchodně zpeněžitelné a je předmětem činnosti členů AZZP.

Návštěvník je na úvodní stránce přímo vybízen, aby vyzkoušel několik možností, jak najít správnou informaci. K tomu má několik možností. Buď využije základní členění na Produkt, Služba a Zakázková výroba, které ho nasměrují do té které oblasti a nabídnou mu detailnější členění na kategorie (např. Dřevovýroba, Textil, apod.) nebo může zadat svou představu do vyhledávacího pole. Výsledkem vyhledávání je pak seznam nalezených shod zkrácených prezentací produktů/služeb/zakázkové výroby, případně firem. Pokud má návštěvník jasnější představu o svém záměru, může okruh hledání zúžit jen na jednu oblast.

Vždy tedy platí, že návštěvník nejprve nalezne zkrácenou prezentaci (tedy souhrn inzerátu) produktu/služby/zakázkové výroby. Z pohledu inzerenta je tedy nejdůležitější, aby ve zkrácené formě uvedl takové informace, které návštěvníka rychle přesvědčí, že našel to, co očekával najít. Nejdůležitější proto z pohledu návštěvníka je název produktu/služby/zakázkové výroby, klíčová slova, text souhrnu a logo (v tomto případě charakterizující obrázek produktu/služby/zakázkové výroby – to je jiné od loga firemního). Pokud těchto pár informací přesvědčí návštěvníka, že nalezl, co očekával, a klikne na zkrácenou prezentaci, zobrazí se mu detail prezentace s bližšími informacemi o produktu/službě/zakázkové výrobě s adresou poskytovatele a případně také kontaktní osobou zodpovědnou za styk se zákazníkem. Je-li návštěvník přesvědčen, že nalezl, co hledal, je mu umožněno kontaktovat firmu. Po kliknutí na tlačítko Kontaktujte firmu se mu zobrazí detail firemní prezentace se seznamem všech inzerátů firmy v jednotlivých oblastí. To poslouží, že návštěvník získá bližší představu o firmě, kterou chce oslovit, a zároveň mu je nabídnuta možnost, aby přemýšlel o dalších možnostech spolupráce mimo svoji původní představu.

Návštěvník je tedy postupným naváděním při procházení katalogu směrován tak, aby od obecné představy získal konkrétnější představu o možné spolupráci.

Na co je vhodné se tedy zaměřit?

  1. Na správný název produktu/služby/zakázkové výroby, neboť to je silně charakterizující prvek, co návštěvníkovi nabízíte. Neuvádějte zde přednostně jméno firmy, protože to na počátku návštěvník nezná a málo kdy bude tak vyhledávat. Myslete na to, že nový návštěvník bude hledat to, co může nakoupit a na počátku hledání nebude rozlišovat mezi firmami, ale bude se soustředit výhradně na svůj zájem nakoupit v režimu NP to, co dokáže využít při své činnosti.
  2. Na klíčová slova, která charakterizují produkt/službu/zakázkovou výrobu. Klíčová slova mají největší váhu při slovním vyhledávání. Pokud tedy návštěvník nebude postupně procházet katalog od začátku, ale využije vyhledávací box, bude na 1. místě výsledkem na hledání shoda na klíčová slova.
  3. Charakterizující obrázek produktu/služby/zakázkové výroby. V definici označené jako logo. Myslete na to, že „kvalitní obrázek nahradí tisíc slov“. Výstižný obrázek proto návštěvníka přesvědčí rychle, že našel, co hledal.
  4. Text souhrnu. To je zkrácená textová prezentace o délce 300 znaků, která se zobrazí při každém hledání. Pokud návštěvník bude váhat, zda-li našel to správné, bude tento text posledním zachycením pozornosti zákazníka před dalším hledání.

Ostatní položky, které se zobrazují v detailu produktu/služby/zakázkové výroby nebo firmy, jsou neméně důležité, a proto by neměli návštěvníka odradit poté, co nabyl dojmu, že našel, co hledal.

Doporučení na závěr

Všechny formy vaší prezentace by měly být působivě provedené. Pokud se na to necítíte nebo nemáte dost počátečních nápadů, neváhejte si nechat poradit či nasměrovat od lidí, kteří se tím zabývají. Je vhodné oslovit grafika na tvorbu obrázků, marketingového specialistu na stylizování prezentace, případně copywritera, tedy lidi, kteří se pohybují v branži elektronických médií a mohou vám výrazně ušetřit vlastní cestu pokus/omyl.

Toto doporučení vnímejte i z pohledu ostatních členů, protože jedna nepropracovaná prezentace výrazně snižuje kredit ostatním i kvalitně vydařeným prezentacím! Stejně jako v životě platí, že v každé společnosti se očekává určitý standard, který musí člověk dodržet, aby zbytek společnosti o něho projevoval zájem.

Pokud se tímto pravidlem budete řídit, poznáte prospěch nejen při svém podnikání, ale zároveň ostatním členům nebudete snižovat šance na úspěch z jejich snažení.

0 odpovědí/odpovědi

Napište odpověď

Chcete se připojit k diskuzi?
Přidejte komentář!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..