Změny náhradního plnění v roce 2012

4. S čím je nutno počítat do budoucna

MPSV ČR ani ÚP ČR v současné době pravděpodobně nemá kapacitu ani motiv a nebude se zabývat podrobnou metodikou dříve, než v závěru roku 2012, spíše až po jeho skončení. Lze však předpokládat intenzivní kontrolní činnost (koordinovanou mezi IP, úřady práce a celní správou) v roce 2013, při které již nebude možno zpětně korigovat zvolené postupy a evidenci. Zákon neupravuje způsob, jakým je povinen ZZP evidovat dodávky spojené s náhradním plněním, v praxi se bude zatím jednat o velmi individuální postupy, různě technicky náročné a sofistikované, dán je pouze okruh údajů, které bude nutno doložit budoucí kontrole.

Z hlediska legislativního procesu v předpokládané II. etapě sociální reformy a doladění definitivní podoby nástrojů podpory ZZP na „chráněném” trhu práce (2013 – 14) je nutno mít na zřeteli, že velký počet případných kontrolních zjištění porušení zákona v §81 §82 by mohl být pověstným jazýčkem vah ve prospěch úplného zrušení náhradního plnění s plošným dopadem na většinu ZZP – návrh MPSV ČR z ledna 2011 se podařilo zvrátit jen s největším úsilím.

Stěžejní změna v aplikaci tohoto nástroje podpory zaměstnávání OZP se opírá o klíčový argument, který byl rozhodující při zmíněných jednáních s vedením MPSV ČR: Náhradní plnění přestává být od roku 2012 „automatickou náležitostí” obchodních vztahů, jak jej dosud chybně vnímá podnikatelské prostředí a domáhá se prokazování jakési „kapacity nabídky ze strany ZZP”. Kromě přímého zaměstnávání OZP a placení odvodů za neplnění je doplňkovým způsobem plnění, který může být využíván pouze v těch případech, kdy dodávka výrobku, služeb nebo zboží má užitek pro odběratele a přímý nebo nepřímý prospěch pro vznik a udržení pracovních míst u dodavatele – ZZP.