Změny náhradního plnění v roce 2012

5. Co může každý sám, co lze doporučit ZZP ve vztahu k jejich zákazníkům

a) Udělat si bilanci, přehled zákazníků, u nichž lze předpokládat zájem o potvrzení NP. Vzhledem k tomu, že se zásadně mění role náhradního plnění – z automatického vystavování potvrzení „naslepo” všem nebo většině zákazníků na cílené poskytování potvrzení adresných a objemově limitovaných těm zákazníkům, kteří o to projeví zájem, je nutné především zmapovat tento stav, očekávanou poptávku.

b) Postup a cesta k těmto informacím může být velmi individuální – od plošného oslovení se zpětnou vazbou (u velkého počtu stejnorodých klientů) až po individuální a osobní jednání (s VIP klienty, kteří tvoří páteř odbytu). Výsledkem může být kladné i záporné „saldo poptávky a nabídky”, rozvržené ročně nebo i čtvrtletně.

c) Je zpravidla nutné počítat i s rezervou na nové odběratele při růstu odbytu nebo změně podnikatelského plánu v průběhu roku.

d) Doporučujeme úvodem především své zákazníky jednoduše a srozumitelně informovat o povaze změn:

– Nově je stanoven limit uznatelných potvrzení NP, s nímž nebudou mít problémy ZZP s vyšším počtem zaměstnanců, je však nutno to uhlídat.

– NP není již samozřejmost, je to doplňkový způsob plnění povinného podílu, nikoli automatická doplňková „služba” všech obchodních organizací jako dosud.

– Nejúčinnější a nejefektivnější pro odběratele je obklopit se spolehlivým okruhem dodavatelů z řad ZZP, u nichž NP přispívá ke stabilizaci a vytváření skutečných pracovních míst OZP.

– Pozor na „pružné kaskadéry” z řad malých obchodních firem – ZZP, kterých je na trhu okolo 60% a které mohou vlivem malého počtu svých zaměstnanců se ZP vystavovat neplatná potvrzení, které nejpozději v roce 2013 napadnou kontroly ÚP ČR. Odpovědnost ponese odběratel, mnoho takových „účelových ZZP”, kteří  dnes ujišťují své odběratele, že je vše v pořádku, to zabalí na konci roku 2012.

– Velmi účinné může být průběžné informování odběratelů o aktuálním stavu disponibilního počtu potvrzení NP a o čerpání vzájemné bilance (vzniká důvěra ve vzájemných vztazích = základ dlouhodobé spolupráce).

Dobrým dojmem působí též periodické informace určené VIP odběratelům, názorně demonstrující, jak vzájemná obchodní spolupráce přispívá ke kvalitě a stabilitě zaměstnání OZP, třeba na některém zdánlivě beznadějném příkladu OZP, který se postupně stal spolehlivým zaměstnancem.