Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (2012-14)

§ 75

(1) Chráněné pracovní místo je pracovní místo zřízené zaměstnavatelem pro osobu se zdravotním postižením na základě písemné dohody s Úřadem práce. Na zřízení chráněného pracovního místa poskytuje Úřad práce zaměstnavateli příspěvek. Chráněným pracovním místem může být i pracovní místo, které je obsazeno osobou se zdravotním postižením, pokud je vymezeno v písemné dohodě mezi zaměstnavatelem a Úřadem práce. Chráněné pracovní místo musí být obsazeno po dobu 3 let ode dne sjednaného v dohodě o jeho zřízení nebo vymezení.

Pozn.: Je nutné důsledně rozlišovat

    • vymezení CHPM,
    • zřízení (nového) CHPM s příspěvkem na zřízení (zde je pod sankcí povinnost udržet tato CHPM po dobu 3 let).

Z textu zákona to však není zcela zřejmé. Lze dedukovat, že v úvodu odst. 1 se hovoří o CHPM zřízeném, podmínka by se tedy neměla logicky vztahovat na CHPM, která již existují k 1. 1. 2012 a která budou pouze vymezena dohodou.

Je třeba rozlišovat:

    • uzavření dohody o vymezení CHPM na dobu tří let (místo může a nemusí být obsazeno, je vymezeno),
    • uzavření dohody o zřízení nového CHPM s příspěvkem, kde vzniká povinnost udržet toto CHPM nejméně po dobu tří let.

Pozn.: Život přináší změny a podle předpokladu se tyto změny budou promítat formou dodatků dohod (změna charakteristiky CHPM nebo změna počtu CHPM, případně změna charakteru postižení osoby se ZP na tomto CHPM).

(2) Dohodu podle odstavce 1 věty první nebo čtvrté nelze uzavřít se zaměstnavatelem, pokud v období 12 měsíců přede dnem podání žádosti podle odstavce 6

a) provedl zaměstnanci srážky ze mzdy nebo z platu podle § 78 odst. 2 písm. b) nebo c),

b) bylo vůči němu zahájeno trestní stíhání jako obviněnému z trestného činu podvodu podle jiného právního předpisu v souvislosti s poskytováním příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením podle § 78,

c) mu byla pravomocně uložena pokuta za správní delikt nebo přestupek na úseku zaměstnanosti nebo inspekce práce, nebo

Pozn.: Text bez uvedení výše a důvodu pokuty je nepřiměřenou tvrdostí a povede k řadě nespravedlností, spojených s banálními přestupky, proti kterým nikdo „není očkován” – podobně jako v minulosti u „absolutní” bezdlužnosti bude nutno hledat dodatečná řešení a tolerance. Budeme usilovat o změnu při nejbližší příležitosti.

d) na něj byla opakovaně podána oprávněná stížnost pro porušení povinnosti podle zákoníku práce.

Pozn.: Oprávněnou stížností se rozumí podnět ke kontrole v souvislosti s porušováním zákoníku práce, který byl uznán jako oprávněný. Riziko prodlevy do rozhodnutí o oprávněnosti stížnosti – rozhodovat by měl státní úřad IP, v případě rozporu pracovně právní soud.

(3) Dohodu podle odstavce 1 věty první nebo čtvrté nelze dále uzavřít se zaměstnavatelem, pokud z jeho předchozí činnosti nevyplývá přínos pro zaměstnávání osob z hlediska druhu jejich zdravotního postižení na trhu práce.”

Pozn.: Nelze vyloučit, že podobné ustanovení nebude využito z banálních, formálních nebo subjektivních důvodů. Částečně se překrývá s obsahem    odst. 2 Mohou být posuzovány také přizpůsobení pracovišť (bariéry, sociální zázemí, přístupnost a podobně, podle vyjádření MPSV však vždy s ohledem na charakter postižení zaměstnanců a charakteristiku vymezovaných CHPM. Doporučujeme provést samokontrolu, analýzu rizik např. ve spolupráci s odborníkem, případně preventivně jednat s ÚP o jejich postoji ke sporným věcem.

Dosavadní odstavce 2 až 10 se označují jako odstavce 4 až 12.

(4) Příspěvek na zřízení chráněného pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením může činit maximálně osminásobek a pro osobu s těžším zdravotním postižením maximálně dvanáctinásobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předchozího kalendářního roku. Zřizuje-li zaměstnavatel na základě jedné dohody s Úřadem práce 10 a více chráněných pracovních míst, může příspěvek na zřízení jednoho chráněného pracovního místa pro osobu se zdravotním postižením činit maximálně desetinásobek a pro osobu s těžším zdravotním postižením maximálně čtrnáctinásobek výše uvedené průměrné mzdy.

Pozn.: Všichni víme, že již několik ministrů v řadě rádo cituje tyto velkorysé limity do tiskových prohlášení k veřejnosti: ve skutečnosti je hodnota limitována skutečně prokazatelnými náklady a v praxi jen výjimečně přesáhne částku 100 tis. Kč.

(5) Příspěvek se poskytuje za podmínky, že zaměstnavatel nemá ke dni podání žádosti v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky vedené finančním nebo celním úřadem, nemá nedoplatek na pojistném a na penále na veřejné zdravotní pojištění nebo na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, s výjimkou případů, kdy bylo povoleno splácení ve splátkách a není v prodlení se splácením splátek nebo povoleno posečkání daně.

(6) Žádost o zřízení chráněného pracovního místa nebo žádost o vymezení chráněného pracovního místa obsahuje

a) identifikační údaje zaměstnavatele,

b) místo a předmět podnikání, a

c) charakteristiku chráněných pracovních míst a jejich počet.

(7) K žádosti o zřízení chráněného pracovního místa je nutné přiložit doklad o zřízení účtu u peněžního ústavu a potvrzení o splnění podmínky uvedené v odstavci 3, pokud zaměstnavatel nedá souhlas k tomu, aby si údaje o splnění této podmínky zjistil podle § 147b Úřad práce sám a pokud za tímto účelem nezprostí příslušný finanční nebo celní úřad mlčenlivosti vůči Úřadu práce. Úřad práce může požadovat předložení i jiných dokladů, pokud jsou potřebné k posouzení žádosti.

(8) Dohoda o zřízení chráněného pracovního místa obsahuje

a) identifikační údaje účastníků dohody,

b) charakteristiku chráněného pracovního místa,

c) závazek zaměstnavatele, že chráněné pracovní místo bude obsazováno pouze osobami se zdravotním postižením,

d) den, od kterého bude chráněné pracovní místo obsazeno osobou se zdravotním postižením,

e) dobu, po kterou bude chráněné pracovní místo obsazeno osobou se zdravotním postižením, včetně dne, do kterého musí být doba obsazení tohoto pracovního místa splněna,

f) výši příspěvku, jeho specifikaci a způsob úhrady,

g) podmínky, za kterých bude příspěvek poskytován,

h) způsob prokazování, jak jsou sjednané podmínky plněny,

i) podmínky a termín zúčtování poskytnutého příspěvku,

j) závazek zaměstnavatele vrátit příspěvek nebo jeho poměrnou část, pokud mu byl jeho zaviněním poskytnut neprávem nebo v částce vyšší, než náležel, a lhůtu pro vrácení příspěvku, a

k) ujednání o vypovězení dohody.

V závislosti na charakteristice zřizovaného chráněného pracovního místa lze v dohodě sjednat i další ujednání, na kterých mají účastníci zájem.

(9) Úřad práce je povinen v dohodě rozlišit podmínky pro poskytnutí příspěvku, jejichž nesplnění není porušením rozpočtové kázně, a podmínky, jejichž nesplnění bude postihováno odvodem podle zvláštního právního předpisu 46).

(10) Nevrácení příspěvku ve stanoveném termínu je porušením rozpočtové kázně 46).

(11) Úřad práce může uzavřít dohodu o zřízení chráněného pracovního místa i s osobou se zdravotním postižením, která se rozhodne vykonávat samostatnou výdělečnou činnost. Pro poskytnutí tohoto příspěvku platí odstavce 1 až 7 obdobně s tím, že vrácení příspěvku nelze požadovat, pokud tato osoba přestane vykonávat samostatnou výdělečnou činnost ze zdravotních důvodů, nebo v případě jejího úmrtí.

(12) Dohodu o vymezení chráněného pracovního místa může Úřad práce uzavřít se zaměstnavatelem nebo s osobou se zdravotním postižením, která vykonává samostatnou výdělečnou činnost. Dohoda mezi Úřadem práce a zaměstnavatelem obsahuje údaje uvedené v odstavci 6 písm. a) až c), e), h) a k), dohoda mezi Úřadem práce a osobou samostatně výdělečně činnou obsahuje údaje podle odstavce 6 písm. a) a b), e), h) a k).

Pozn.: Pokud nebude žádosti o vymezení nebo zřízení CHPM vyhověno, je ÚP povinen žadateli zamítnutí žádosti konkrétně zdůvodnit, aby mohl napravit skutečnosti, které vedly k jejímu zamítnutí.